Épp idén ünnepli a 20. születésnapját a békéltető testület intézménye Magyarországon – de a számok azt mutatják, hogy még most sem ismerjük túl jól. A Nielsen által a CP Contact Kft. megrendelésére készített 2018-as reprezentatív felmérés szerint a magyaroknak csupán 2%-a fordul békéltető testülethez eredménytelen reklamáció esetén. Lássuk, mire jó egyáltalán ez az intézmény!
Ha minőségi kifogásunk van, mindenképpen azt a boltot kell először felkeresnünk, ahol a terméket vásároltuk! Itt jegyzőkönyvet kell készíteni a problémáról – és jó esetben a bolt elég rugalmas, hogy megoldja az ügyet. Ha mégsem, akkor fordulhatunk békéltető testülethez.
1. Nézd meg itt a lakhelyed szerint illetékes békéltető testület elérhetőségét!
2. Küldd el nekik a boltban felvett jegyzőkönyvet, a honlapról letölthető formanyomtatvánnyal együtt!
3. A békéltető testület megkeresi a boltot, és írásbeli választ kér tőlük az álláspontjukról. Ha a bolt még ekkor sem orvosolja a problémád, akkor a békéltető testület összehív egy békéltető tárgyalást.
4. A tárgyalás időpontjáról előre értesítenek. Ott lesz a cég képviselője, a helyi békéltető testület egy-két tagja. Az elnök ismerteti a problémát, illetve a cég álláspontját, és innentől kezdve mindenki elmondhatja az álláspontját, amik jó esetben közelítenek egymáshoz.
5. Nem mindig lesz boldog végkifejlet: ha a cég nem akar együttműködni velünk, akkor a békéltető testületnek nincs sok eszköz a kezében, hogy rákényszerítse. Megfogalmazhat egy ajánlást, ami nekünk kedvez, de ezt a cégnek nem kötelező betartania.
6. A békéltetés azonban legalább plusz egy esély a megegyezésre, és a cégek közel sem kezelhetik félvállról. Az egyik kiemelkedő hazai webáruház nemrég kapott jogerősen 500 000 forintos fogyasztóvédelmi bírságot, mert nem ment el a BT ülésre. Az egyik nagy műszaki cikkeket gyártó cég jogerősen 200 000 forintos bírságot kapott idén, mert nem küldte be a megfelelő iratokat a BT-re, és nem megegyezésre feljogosított személyt küldött a tárgyalásra.
7. Ha megegyezünk a békéltetésen a cég képviselőjével, de mégsem tartják be a megállapodást, a Békéltető testület határozatát bírósági úton végrehajtathatjuk.
Cikkünket az Innovációs és Technológiai Minisztérium pályázatán nyert összegből tudtuk elkészíteni.
Ez egy gittegylet+ A fogyasztónak nem lehet igaza, mert a vállalkozásokat védik. Egy 500 ezres bútort úgy kaptam meg, hogy a kanapé és az egyik fotel farészének a szíe mahagóni, a másik fotelé cseresznye színú. Reklamáltam, 4 hónap után küldtek egy fotelt, aminek a bőr színe és a fa része sem egyezett nem vetttem át. Fogyasztóvédelem elismerte a fotók alapján a szín eltérését, de mégis a vállalkozásnak adott igazat. Nekem meg van egy értékcsökkent bútorom teljes áron. Ez nem jogállam!!! A magánembernek csak annyi joga van, hogy fizessen bármilyen szar árút kap. , Tőlünk nyugatabbra a jog nem így működik, de remélem még itt elérjük.