Kell a nyugta vagy más bizonyíték!

Frissítve: 2021. jan. 18.

Ha reklamálni indulunk, nem elég a terméket magunkkal vinni - kell a bizonyíték is arról, hogy ott vásároltuk!


Mi a megfelelő bizonyíték?

Csak akkor élhetünk fogyasztói jogainkkal, ha valamiképpen igazolni tudjuk, hogy a sistergő hangot adó hangfalat, vagy az elengedett varrású kabátot valóban annál a cégnél vásároltuk, ahol reklamálni próbálunk. Ez érthető szempont: a kereskedő nem szeretne más helyett helyt állni a pocsék áruért. A legegyszerűbb és legkézenfekvőbb bizonyíték: a nyugta. A nyugta azért tökéletes, mert rajta van az értékesítő cég, a vásárlás terméke, a vásárolt termék azonosítója és az ára. Ezeket az adatokat a jogszabályok már elegendőnek vélik ahhoz, hogy alátámasszák a "fogyasztói szerződés megkötésének tényét".

Azt azonban sehol sem írja elő a jogszabály, hogy kizárólag a nyugta fogadható el a fenti adatok bizonyítékaként. Ha ugyanezek szerepelnek egy megrendelő visszaigazolásán vagy egy banki átutalási bizonylaton, akkor az a papír ugyanúgy lehet a reklamáció alapja.

Előfordulhat, hogy egy-egy kereskedő igyekszik kikötni a nyugta kizárólagosságát - ilyen esetekben határozottan felléphetünk, ha egyéb bizonyíték van a kezünkben, hisz még a hatóság is komolyabb bírságokat vet ki az ilyen korlátozások visszaszorítására.

Vigyázat, a banki tranzakcióról szóló bizonylat, amit a kártyaolvasó terminálok kiköpnek, nem fogadhatóak el bizonyítékként, hiszen azon csak a pénzmozgás időpontja és a pénzösszeg szerepel, a termék nem azonosítható belőle!

Felmerülhet az emberben, hogy akkor is fel kell-e mutatni a nyugtát vagy egyéb bizonyítékot, ha "saját márkás" termékről van szó? Hisz azt úgyse vehettem máshol! A rövid válasz: akkor is! A fogyasztóknak vannak jogaik - de a kereskedőknek is, és ezeket tiszteletben kell tartani.




Jótállási jegy kontra nyugta

Lássuk, mi van akkor, ha a szavatosság mellett jótállás is van arra a termékre, ami csalódást okozott nekünk, és minőségi probléma adódott vele! Ilyenkor normális esetben a kitöltött jótállási jeggyel reklamálhatunk, amelyet az üzletnek kötelező magyar nyelven mellékelnie minden jótállási körbe tartozó termékhez (tipikusan a 10 000 forint feletti tartós fogyasztási cikkek). De jó, ha tudjuk, hogy ha a jótállási jegyet az üzlet hibásan töltötte ki, vagy nem töltötte ki, vagy nem adta át, a fogyasztó reklamációját akkor is úgy kell kezelnie, mintha meglenne a tökéletes jótállási jegy - amennyiben nyugtát vagy más bizonyító erejű papírt fel tud mutatni a vásárlásról.


Céges számla

Vigyázat, a fogyasztóvédelmi jogszabályok a magánszemélyeket védik!

Ebből következik, hogy ha saját cégünk vagy ismerősünk Bt-jének nevére vásároltuk a terméket, teljesen más a viszony a két szerződő fél között, és semmi nem kötelezi az üzleteket arra, hogy a fogyasztókat megillető jogok szerint járjanak el. Így ha a botmixerről számlát kértünk, és elromlott, hiába keressük fel a kereskedőt a szavatossági jogokra hivatkozva, akárhány számlát lobogtatunk is, nyugodtan elutasíthatja a reklamációnkat.


Cikkünket az Innovációs és Technológiai Minisztérium pályázatán nyert összegből tudtuk elkészíteni.


80 megtekintés1 hozzászólás